joi, 25 octombrie 2018

Cand pasiunea pentru meserie nu este suficienta!


Iubitul meu face cea mai buna pizza din lume. Imaginati-va un blat perfect: care se topeste in gura, dar este si crocant la muscare, pe pizza perfecta simti toate ingredientele – dar stii clar care este vedeta preparatului, fiecare ingredient este gatit ca sa isi atinga potentialul maxim de gust, iar cantitatea de mozzarella si sos au gasit echilibrul perfect. Nu o spun doar eu, ci o spun zeci de clienti multumiti care mananc din mana lui. Sper ca la un moment dat sa ajunga sa o spuna si crainicul de la Campionatul Mondial de Pizza, unde sper ca si Bogdan al meu sa participe. Pana atunci, eu si clientii lui, ne bucuram de o pizza delicioasa. 
Aceasta bucurie - de a face ceva delicios care aduce zambete tuturor, este mai mare de cateva luni. Vedeti voi, eu si Bogdan gestionam o pizzeria micuta, cu livrare la domiciliu, in Cluj-Napoca. Este un oras in plina expansiune, cu multi tineri cu un venit peste medie, dornici de mancare proaspata si buna. Pe langa aceste atuuri ale orasului si ale pizzarului, trebuie sa va spun ca desi este prosper Clujul, cainii nu alearga cu covrigi in coada pe aici: piata este foarte competitiva, personalul de la livrari de schimba destul de des si orasul are 3 momente din zi cand traficul este sufocat. Pe langa aceste 3 greutati provocate de oras in sine, eu si Bogdan aveam o problema: nu stiam cum se gestioneaza o afacere, care este stocul optim de materie prima, cum se fac preturile, cum trebuie motivati oamenii din HoReCa etc.
A fost greu in primele saptamani : incasam bani, si nu stiam de ce nu ne ajung sa platim toate cele necesare functionarii afacerii. Pizza pleca aburinda din cuptor, dar ajungea foarte rece la client. Primeam plangeri uneori si pentru ca ceea ce se livrase nu era ceea ce a cerut clientul – adica persoana de la telefon nota gresit comanda. Ne-am dat seama ca avem multe lucruri de optimizat, si repede, daca doream ca pasiunea lui Bogdan pentru a crea pizze si a mea pentru a le manca, sa fie profitabile.
Am cautat mult si un prieten ne-a spus “Cred ca stiu solutia de marcaj si gestiune potrivita afacerii tale”. Suna bine, eram disperati – pentru ca vedeam cum economiile noastre investite in aceast pizzeria parca zburau pe geam. Investisem totul aici, asa ca trebuia sa facem acest proiect sa razbeasca. Putin tematori de pret, am mers catre Expressoft Technology, o firma specializata pe dezvoltarea de solutii software eficiente si durabile pentru afaceri – lucrau deja cu nume mari de pe piata din Bucuresti ( Jerry’s Pizza, Cuptorul pe Lemne etc. ) . Le-am spus ca noi lucram non-stop si ca suntem la inceput si avem nevoie de ajutor. Speram sa gasim un consultant, pe cineva care sa ne indrume in alegerea unei solutii customizate pentru noi. Ne-am intalnit cu un domn – ne-a povestit putin despre experienta lui cu clienti ca noi – ajutase si alte firme cu livrare la domiciliu sa isi scaleze afacerea, nu doar sa razbeasca de pe o zi pe alta. Ne-a bucurat expertiza lui si faptul ca de la Expressoft Technology urma sa primim suport ethnic 24/7.
Ne-a spus ca avem nevoie neaparata de un POS Restaurant – pentru a nota mai repede si mai bine comenzile si sumele incasate. Ne-a spus ca softul are posibilitatea de a face si partea de “delivery” – adica sa avem in permanenta informatii centralizate despre numarul de livrari, gestiune stocuri, timp alocat livrarilor si altele. Noi doream ceva personalizat. Desi parea totul standard, ni s-a spus cum va fi totul customizat pentru firma noastra.
Suna foarte bine, dar noi aveam un buget limitat. Ni s-a spus cat costa, totul foarte transparent. Ne-am gandit ca ar fi trebui sa  angajam 3 oameni ca sa faca tot ce ni se oferea de catre Expressoft Technology, si tot ieseam mai prost decat daca cumparam un soft pentru noi. Softul se amortiza foarte repede. Decizia a fost usor de luat. Ne-a ajutat mult discutia cu consultantul si faptul ca am recunoscut ca stiam doar sa facem pizza buna. 
Cam asta a fost povestea pizzerie noastre, de la agonie la extaz, relatata pentru SuperBlog 2018 ( cu mici devieri de la adevar). 

2 comentarii:

  1. Buna,

    Iti multumim pentru interesul acordat probei noastre din cadrul competitiei Superblog si iti dorim mult succes in tot ceea ce faci!

    Cu ganduri bune,

    Echipa Expressoft.

    RăspundețiȘtergere